Neveléstani és Metodológiai Tanszék
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Neveléstani és Metodológiai Tanszék by Issue Date
Now showing 1 - 20 of 28
Results Per Page
Sort Options
- ItemOpen AccessIskola-egészségügyi törekvések a XIX-XX. század fordulóján(2006) Ackermanné Kelő Kamilla
- ItemOpen AccessMetakognitív stratégiák - összetevőik és mérésük(Scientia Kiadó, 2008) Zsigmond István
- ItemOpen AccessAz értő olvasás fejlesztése(Ábel Kiadó, 2008) Zsigmond István
- ItemOpen AccessOlvasási stratégiák(Pro‐Print Kiadó, 2009) Zsigmond István; Porsche Éva
- ItemOpen AccessEgy lap az iskolakertekért(2011) Ackermanné Kelő Kamilla
- ItemOpen AccessA természetközeli oktatás megnyilvánulásai a Jövő Útjain című folyóiratban(Gondolat Kiadó, 2013) Ackermanné Kelő Kamilla
- ItemOpen AccessWriting Strategies for Fostering Reading Comprehension(2015) István ZsigmondEducational methods for developing metacognitive strategies received increased attention in the last decades, especially in the field of fostering reading comprehension. We proposed to research the possibility of stimulating the use of reader's metacognitive strategies in reading by specifically designed writing instruction. After selecting four reading strategies which improve comprehension, special writing instructions were elaborated for stimulating the use of these strategies. We have reformulated two expository texts from textbooks used in the 4th and 7th grade of elementary education in concordance to the writing tactics, and tested student's comprehension. According to results, reading comprehension improved significantly for the reformulated texts. An eight-week writing instructional program was applied in 4th grade classes. Comparing the pre- and post-test results with false-treatment and control groups indicated significant increase in using metacognitive strategies in writing. Results indicate that metacognitive strategies in writing for more comprehendible texts can be trained in elementary grades
- ItemOpen AccessÓvodai tevékenységi formák (foglalkozások) tervezete(ELTE Tanító- és Óvóképző Kar, 2016) Golyán Szilvia; Szarka Júlia
- ItemOpen AccessProfesszionális nevelés-értékközvetítés társas-lelkületi alapon(Eötvös József Könyvkiadó, 2018) Szenczi Árpád
- ItemOpen AccessArany János pedagógiája(2018) Szenczi Árpád
- ItemOpen AccessA tanulás lehetőségei kisgyermekkorban(2018) Gombos NorbertA tanulmány a kisgyermekkori tanulás lehetőségeit tekinti át. Bemutatja a tanulás különféle értelmezési kereteit, a tanulás pszichológiai és pedagógiai fogalmát, jellemzőit. Kitér a szociális és a szervezett tanulás eltéréseire, gyakorlatban megmutatkozó különbségeire. A kisgyermekkori tanulás keretei közül kiemelten foglalkozik a családban folyó tanulás sajátosságaival, a szociális tanulás szerepével a kisgyermek nevelésének folyamatában. A bölcsődében folyó tanulás formái közül „A bölcsődei nevelés-gondozás országos alapprogramjában" megjelölt „nevelési helyzetekre" építve emeli ki a szervezett szocializáció első intézményi szintjén zajló legfontosabb fejlesztési területeket. Bemutatja az utánzás, a spontán tapasztalatszerzés, a nevelő és gyermek interakcióból eredő ismeretszerzés, valamint a szokásformálás jelentőségét a hároméves korig terjedő életszakasz bölcsődei fejlesztésében.
- ItemOpen Access„… in quo sunt omnes thesauri sapientiae et scientiae absconditi” A nevelési értékek és a tudás szerepe a keresztény pedagógiában(Apor Vilmos Katolikus Főiskola, 2018) Fehér Ágota; Mészáros László
- ItemOpen AccessMotivációvizsgálat az Eszterházy Károly Főiskola önkénteseinek körében(2018) Veréb Lilla
- ItemOpen AccessA kollégiumi együttélés lehetséges pozitív hatásai a serdülőkorban(2020) Ackermanné Kelő Kamilla
- ItemOpen AccessA tanórán és iskolán kívüli tanulási elfoglaltságok motivációjának kvalitatív vizsgálata kiemelkedő kognitív képességű tanulóknál(2021) Fehér Ágota; Máth János; Fodor Szilvia; Páskuné Kiss Judit
- ItemOpen AccessEQ-mérés és -fejlesztés a gyermekkorban(2021) Hecker-Réz Róbert; Szenczi Árpád; Tokaji Balázs
- ItemOpen AccessImre Sándor és az állami tanítóképzés tantervi reformjai(2021) Gombos Norbert
- ItemOpen AccessImre Sándor nevelésfilozófiájának hatása a nagykőrösi tanítóképzésre(2021) Szenczi Árpád
- ItemOpen AccessA tehetség szocioemocionális jellemzőinek ábrázolása a filmvásznon(2021) Ackermanné Kelő KamillaTalented people have got a special set of character traits which help them develop their capabilities, but at the same time, it hinders their integration in family, school and society. Depiction of their life paths often appears in cinematography. Together with the students of Károli Gáspár University of Faculty of Teacher Training, we have studied the characteristic features of talent by examining two movies. Our goal was the raising of professional awareness, the renewal of professional vocabulary and the formation of a complex perspective on the matter. During the analyzation of Good Will Hunting (1997) and Gifted (2017) we have identified intra- and interpersonal psychological processes. By knowing these processes and by changing our pedagogical culture we can make the everyday life of a talented person and its environment easier. Looking at the characters appearing in the films, we analysed the specific personality traits of a talented individual, the attachment models and the catalysts for talent development, as well as the atmosphere in family and school, and the influence of an educator on talent development. The films offered a lot of opportunities to analyse the topic, as the dialogues and twist in the stories perfectly showed that talent development with positive family-school-personality interaction is not effective without socio-emotional development.
- ItemOpen AccessTehetségek hite és a kibontakozást segítő keresztyén pedagógusi kommunikáció(Hungarovox Kiadó, 2021) Pap Ferenc; Kovács Tibor Attila; Lehoczky Mária Magdolna; Tóth Etelka; Fehér Ágota