Nyelv, Irodalom és Kultúra Tanszék
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Nyelv, Irodalom és Kultúra Tanszék by Title
Now showing 1 - 20 of 31
Results Per Page
Sort Options
- ItemOpen AccessA digitális Mikes-szótár(2012) Kiss Margit
- ItemOpen AccessA honlap mint nyelvi tájkép(Scientia Kiadó, 2018) Tóth Etelka
- ItemOpen AccessA jelnyelv és a hangzó nyelv találkozása(Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, 2022) Tóth Etelka; Bartha Csilla
- ItemOpen AccessA nyelvi és zenei feldolgozási folyamatok kapcsolódási pontjai(MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság, 2017) Buzás Zsuzsa; Csontos Tamás
- ItemOpen AccessA nyelvi kategorizáció kérdése az anyanyelvi nevelésben(2018) Kovács Tibor Attila
- ItemOpen AccessA rejtőzködő kolléga(2022) Kiss Margit
- ItemOpen AccessAnyanyelv és digitális kisgyermekkor(Károli Gáspár Református Egyetem, 2018) Tóth Etelka
- ItemOpen AccessAz egyszerűsítő írásmódról másképpen(2020) Tóth Etelka
- ItemOpen AccessÉrtékőrzés, hagyománytisztelet digitális keretekben(2021) Tóth Etelka
- ItemOpen AccessGótikus jegyek Lavecraft írásaiban(2011) Mócza Attila
- ItemOpen AccessHelyesírás és tehetséggondozás a digitális térben(Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kar, 2023) Bárdos Dóra; Tóth Etelka
- ItemOpen AccessIntransitive Passives in English(Palacký University Olomouc, 2019) Csontos Tamás
- ItemOpen AccessKinek a feladata?(Neumann János Egyetem, 2020) Szinger Veronika; Szabó Ildikó
- ItemOpen AccessKivárás és bontakozó írásbeliség(2007) Szinger Veronika
- ItemOpen AccessKnowledge Acquisition from Critical Annotations(2018) Tamás Mészáros; Margit KissCritical annotations are important knowledge sources when researching one’s oeuvre. They describe literary, historical, cultural, linguistic and other kinds of information written in natural languages. Acquiring knowledge from these notes is a complex task due to the limited natural language understanding capability of computerized tools. The aim of the research was to extract knowledge from existing annotations, and to develop new authoring methods to facilitate the knowledge acquisition. After structural and semantic analysis of critical annotations, authors developed a software tool that transforms existing annotations into a structured form that encodes referral and factual knowledge. Authors also propose a new method for authoring annotations based on controlled natural languages. This method ensures that annotations are semantically processable by computer programs and the authoring process remains simple for non-technical users.
- ItemOpen Access"Könyvtár egy életen át"(2022) Szinger Veronika
- ItemOpen AccessLiteracy in Hungary(University of Cologne, 2016) Veronika Szinger; Christine Garbe; Dominique Lafontaine; Gerry Shiel; János Steklács; Ildikó Szabó; Renate Valtin
- ItemOpen AccessNemek és igenek(2019) Szinger Veronika; Szabó Ildikó
- ItemOpen AccessNominal and pronominal arguments in German: a Syntax First Alignment approach(2016) Csontos Tamás
- ItemOpen AccessOlvasóvá nevelés újszülött kortól kezdve(2019) Szinger VeronikaEven before the formal literacy education most of the children meet literacy in a spontaneous way. Emergent literacy is the term used to describe young children’s developing literacy skills before formal reading and writing instruction in school. Much research has demonstrated that the home environment serves as an important influence in the development of emergent literacy skills in young children. Family literacy refers to literacyrelated processes, for example when family members engage in shared story reading which positively influences young children’s motivations to read. Since babies and toddlers (children under three) are dependent on their parents and carers for access to books, developmentally appropriate reading materials (board and tactile books, picture books and storytelling books nursery rhymes), are recommended which are of high quality, age appropriate, challenging without frustrating, worthy of attention for parents and carers.