Repository logo
  • English
  • Magyar
  • Log In
    or
Repository logo
  • Communities & Collections
  • All of DSpace
  • English
  • Magyar
  • Log In
    or
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Juhász Tamás"

Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Open Access
    A férfiak titkos társasága: Hatalom, eszköz és ideál A templáriusban
    (ALFÖLD: IRODALMI MŰVÉSZETI ÉS KRITIKAI FOLYÓIRAT, 2019) Juhász Tamás
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Open Access
    Globalitás, kizsákmányolás és konzumerizmus Monica Ali A konyhában című regényében
    (VIGILIA, 2023) Juhász Tamás
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Open Access
    Idegen nő, idegen szöveg: A Bibliotheque Pascal és az európai poszkolonialitás jelensége
    (APERTÚRA, 2011) Juhász Tamás
    A dolgozat szerint a magyar filmtörténetben szokatlan analógia fedezhető fel a sok szempontból markánsan közép-európai alkotásnak tekinthető Bibliotheque Pascal és az elsősorban Európán túli régiókkal asszociált posztkolonialitás szellemisége és tipológiája között. E párhuzam a film határmotívumában, narrációjában és nemiség-ábrázolásában nyilvánul meg, és egyebek között olyan kulturális jelenségek vizsgálatát teszi lehetővé, mint a rabszolga-irodalom (slave narratives), tanúbizonyságok (oral testimony), az ún. kettős gyarmatosítás vagy a Deleuze és Guattari által kisebbségi irodalomként (littérature mineure) jellemzett szövegtípus.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Open Access
    Sacred, Secular, Sacred Again: Devictimization in The Moor’s Last Sigh
    (COLLEGE LITERATURE, 2019) Juhász Tamás
    Salman Rushdie’s oeuvre has conventionally been described in terms of the hybrid and the secular, a combination where resistance to political-ideological uniformity, dogmatism, and coercion is invariably valorized. But just how, in this fictional world, are the ideals of tolerance and diversity accomplished in the face of fundamentalism and sectarian religiosity? This article looks at The Moor’s Last Sigh and argues that Rushdie’s interest lies in a cultural paradigm shift from a Dionysian-Nietzschean readiness to scapegoat the foreign, the different, or the dissenting to what René Girard terms “devictimization,” that is, compassion for the victim and the comprehension of the underlying injustice in collective violence. Exposing the so far critically neglected relevance of imitation and competition in the politically motivated abuse of undesirable groups and individuals, this study contends that Rushdie’s novelistic project suggests a possible, if utopistic, solution to the challenges posed by collective violence in contemporary South Asia.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Item
    Open Access
    „Teli jó szándékkal.” Bizalom és gyermekhalál a Sorstalanságban és az Időnyílban
    (ALFÖLD: IRODALMI MŰVÉSZETI ÉS KRITIKAI FOLYÓIRAT, 2021) Juhász Tamás

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Cookie settings
  • Privacy policy
  • Information
  • Send Feedback